تبلیغات
راه در جهان یکی هست و آن راه راستی است - بازاریابی صندوق های سرمایه گذاری
یکشنبه 9 مرداد 1390

بازاریابی صندوق های سرمایه گذاری

   نوشته شده توسط: مهدی بختیاری    

 

 

 صندوق های سرمایه گذاری یکی از محبوب ترین راههای شناخته شده سرمایه گذاری هستند . این اقبال جهانی بیش از 2 دهه است که به شکل غالب سرمایه گذاری در آمده است .

 صندوق های سرمایه گذاری یکی از محبوب ترین راههای شناخته شده سرمایه گذاری هستند . این اقبال جهانی بیش از 2 دهه است که به شکل غالب سرمایه گذاری در آمده است . به عنوان مثال تعداد صندوق های فعال در کشور آمریکا بیش از 1000 صندوق تخمین زده می شود که 20 درصد کل دارایی های مالی خانوادهای آمریکایی را تحت مدیریت خود دارد . این شکل از سرمایه گذاری نزدیک 4 سال است که در ایران برای جذب سرمایه ها مورد استفاده قرار می گیرد . هم اکنون حدود 65 صندوق سرمایه گذاری در ایران فعال هستند .

   صندوق های سرمایه گذاری که ابزاری موثر در بازار ثانویه به حساب می آیند فعالیت اصلی خود را بر سرمایه گذاری روی اوراق بهادار سامان داده اند . این صندوق ها سود خود را از طریق معامله و کارمزد حاصل از آن ، سود نقدی سهام یا اوراق مشارکت و افزایش ارزش اوراق بهادر صندوق به دست می آورند .

    تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که این صندوق ها علاوه بر سود حاصل از سرمایه گذاری که گاهی تا 80 درصد در سال می رسد ، از مزیتهایی برخوردار هستند که انگیزه بسیار زیادی برای مخاطبان خود که گروه های مختلف مشتریان خرد و کلان را شامل می شود را ایجاد می نماید . سرمایه گذاران خرد با سرمایه گذاری در این صندوق ها که توسط مدیران خبره و کارشناسان کارآزموده اداره می شود می توانند به بازدهی مناسب همراه با ریسک معقول دست یابند . این شکل از سرمایه گذاری ضمن برخورداری از سادگی (خرید واحدهایی مشخص از صندوق به جای خرید هر سهم به تنهایی با پیچیدگی های مربوط به خود ) ، نقدشوندگی راحت و نسبتا سریع و هزینه های خود از این مزیت برخواردار است که به مخاطبان گسترده ای در شکل های متنوع عرضه شود .

   اگرچه جذابیت بازده و مزایای این شکل از سرمایه گذاری باعث شده است تا واحدهای آن به سرعت و با اطمینان به فروش رسند اما با گسترش فرهنگ سرمایه گذاری و نیاز بیش  از پیش سرمایه گذاران به شکل های متنوع تر سرمایه گذاری و به تبع آن رشد این صندوقها ، توجه به امر بازاریابی را در آینده ای نه چندان دور ضروری می سازد . ناگفته پیداست که این محصول و خدمت بسان تمامی خدمات ارزش آفرین دیگر برای استفاده از تمامی پتانسیل های خود نیازمند شیوه های بازاریابی متناسب نیز می باشد. از سوی دیگر بانکهای کشور توجه ویژه ای به این صندوق ها نشان داده اند و آنها را به صورت مستقل یا به عنوان جزیی از بسته های خدماتی خود چون بانکداری اختصاصی به مشتریان خود پیشنهاد و عرضه می کنند .

    همانگونه که اشاره شد خدمت صندوق سرمایه گذاری یکی از خدمات ارزش آفرین و جذاب برای مشتریان و آحاد جامعه است که با سپردن دارایی های خود به مدیران و کارشناسان خبره ضمن حفظ و رشد سرمایه های خود متناسب با شرایط اقتصادی روز ، بازدهی قابل قبولی را با ریسک پائین به دست     می آورند . نکته قابل توجه در این زمینه آن است که برندسازی این صندوق ها که به صورت مستقل یا در بسته خدماتی موسسات دیگر مانند بانکها عرضه می شوند در بازاریابی و فروش آن بسیار موثر است. استراتژی افزودن نام بانکها به این صندوق ها (مانند تامین آتیه نوین ، امین کارآفرین و ... ) برای شناساندن و اثرگذاری این صندوق ها بر ذهن مشتریان است . از سوی دیگر مشاهده شده است که به دلیل الزامات قانونی و محدویتهای اجرایی 2 بانک در مدیریت یک صندوق سهیم می شوند که این امر می تواند در برداشتهای ذهنی مشتریان اشکالاتی ایجاد نماید .

   نکته بعدی در خصوص این صندوق ها ، قیمت گذاری آنها است . ارزش هر واحد صندوق برابر با ارزش خالص دارایی واحد صندوق  به علاوه کارمزدها می باشد . بنابراین یکی از پیچیدگی های بازاریابی صندوق ها مشخص کردن و تفهیم درست ارزش هر واحد و معنای آن است . اگرچه این امر از درک شاخص های قیمت های سهام به تنهایی بسیار ساده تر است ولی با توجه به دانش محدود جامعه از موضوعات موبوط به  بورس و سهام با دشواریهای خاص خود را به همراه دارد.

   کانالهای توزیع که با هدف دسترسی آسان و سریع به این خدمات پیش بینی شده است نیز باید با دقت طراحی و پیاده سازی شوند . بسیاری از مردم نمی دانند که واحدهای صندوق را چگونه و از کجا می توانند خریداری  کنند . شرکت یا نهاد مالی که این خدمت را ارایه می نماید باید کانالهای توزیع موثری را طراحی و اجرا نماید . بی شک شعبه و پورتالهای بانکی یکی از مهمترین و در دسترس ترین کانالهای توزیع این خدمت به حساب می آیند .

  موضوع فعالیتهای پیشبردی و تبلیغاتی نیز یکی از مهمترین و اثرگذار ترین اقداماتی است که برای فرهنگ سازی و فروش واحدهای این شیوه نوین از سرمایه گذاری می تواند به کار گرفته شود . آشنا ساختن مردم و مخاطبان خرد و کلان با این خدمت ، ترغیب و تشویق آنها ، آموزش و فعالیتهای مربوط به روابط عمومی عمده ترین اقداماتی است که باید با مشارکت تمامی فعالان این بخش بدان پرداخته شود . از سوی دیگر ارایه این خدمت در بسته های خدماتی بانکها خود نیازمند کاربرد استراتژیهای تبلیغی و ترویجی بسیار متفاوت از فروش این صندوق ها در یک هویت مستقل می باشد. نکته دیگر آنکه به دلیل عام بودن مخاطبان این صندوقها، می توان از رسانه های عمومی (مانند تلویزیون ، رادیو و نشریات و .... ) بعد از برآورد هزینه های مترتب با آن نیز بهره گرفت .

  همانند سایر خدمات نیروی انسانی آگاه و آموزش دیده نقش موثری در فروش واحدهای صندوق های سرمایه گذاری بر عهده دارند . پرسنل شعب به عنوان نیروهای فروش در آگاهی بخشی ، ترویج ، ترغیب و فروش یکی از مهمترین ظرفیتهای در اختیار به شمار می روند . یکی از مهمترین الزامات مدیریت صندوق ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای واحدهای آن است . اگرچه عرضه و تقاضا روی قیمت واحدهای آن اثر نمی گذارند اما به هر طریق فروش تمامی واحدها نشان از مدیریت کارآمد و جذابیت آن از نظر سرمایه گذاران می باشد .  

     صندوق های سرمایه گذاری محملی کارآمد برای هدایت سرمایه ها و رشد و توسعه اقتصادی از طریق مدیریت علمی سرمایه ها است . این خدمت یکی از اجزای بسته های خدماتی بانکداری نوین نیز محسوب می شود . بنابراین جدا از ماهیت ارزش آفرین این خدمت سود قابل قبولی برای مشتریان هدف از طریق کارشناسان و خبرگان بازار سهام ایجاد می نماید ، لازم است به صورت کارآمد و موثر به مخاطبان معرفی و ارایه گردد . علم بازاریابی و به کارگیری اصول آن از جمله ضروریات در مدیریت موفق این صندوق های سرمایه گذاری می باشد .

 


مرجع كد موزیك و قالب وبلاگ

ساخت كد آهنگ ساخت كد آهنگ